My relation to Mierle Laderman Ukeles – !980

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The year 1980 was a crucial one in my Art-Career and in my thinking over ART generally.

Just returned from L.A. I wrote in Berlin a – not published – ‚Art-History‘ of the twentieth century. This ‚History‘ ended with Mierle Laderman Ukeles‚ „Touch Sanitation“- Project (1978 – 1980), an Art/Life-Experiment which included a ‚Handshake Ritual‘ with workers of the New York Department of Sanitation.
These ‚Handshakes‘ I took as a speaking sign, ART in the conventional sense being definitely over. Sort of ‚Good by‘ to (oldfashioned) Art.( Painting especially was seen as a dreadful business.) Other Artists shunned their ART-careers for political ones.An „Ideology“, best described by Tom Wolf’s: „The Painted Word“ (1975).

Betroffen hat mich:
Diesem gleichalterigen Menschen, einer Frau, noch einmal zu begegnen!
Indirekt, wie beim erstem Mal in Chicago. Mich nochmals an Ihre Arbeit ganz klar zu erinnern und mich von ihr wiederum – wie von Anfang an – als eingefangen zu begreifen. (Seit den ersten Jahren in den Staten.) Eine Arbeitweise – SANITATION/MAINTENANCE aus medizinischer Sicht – ueber Jahre mit einer aehnlichen Besessenheit, durchgezogen zu haben. Bis es perfekt bis zu einem natuerlichen Ende gebracht war. Ohne Kompromisse.
Pures ART/LIFE Denken.Kuenstlerisches mit dem Leben zu verbinden.

Holland Cotter hat die Mitive der Ukeles klarsichtig beschrieben. Einschlieslich der religioesen Untertoene.

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